Ahad, 15 Ogos 2010

Terengganu hebat.......Kanopi dibawah kanopi


Ramai dikalangan warga Jertih dan daerah Besut yang berkunjung ke Bandar Jertih disini, terkejut dengan ‘gelagat’ terbaru agensi kerajaan negeri Terengganu yang diterajui Umno dan Barisan Nasional.

Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu yang baru berakhir 9 Ogos lalu telah meluluskan bajet tambahan sebanyak RM220 juta.

Peruntukan tambahan tersebut menjadikan Terengganu sebuah negeri mempunyai bajet paling tinggi sebanyak hampir RM2.2 bilion.

Wakil-wakil rakyat daripada PAS telah mengambil bahagian dan berucap apabila usul tambahan bajet dibentangkan.

Tetapi malangnya, masa yang dipertuntukkan untuk membahaskan jumlah kewangan yang begitu besar sangat terhad, malah disekat walaupun peruntukan mengikut peraturan dewan dibacakan.

ADUN PAS juga memberi peringatan, bajet tambahan tanpa perancangan teliti dan kepentingannya untuk rakyat, bakal melihat corak perbelanjaan yang berlebih-lebihan, tidak terancang dan yang tidak sepatutnya berlaku.

Sejak hari pertama Sidang, Presiden PAS Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang (PAS – Rhu Rendang) telah memberi amaran, ada sesuatu yang tak kena dengan peruntukan tambahan yang besar itu dan menggesa pihak-pihak berkenaan mengambil tindakan.

Antara yang agak pelik, sebagaimana ditimbulkan oleh ADUN Bukit Tunggal, Dr Alias Razak, kerajaan Umno/BN Terengganu mendakwa kemiskininan telah berkurang, tetapi peruntukan untuk bantuan kepada golongan tersebut meningkat.

Belum sampai seminggu Sidang DUN tamat, rakyat di kawasan Jerteh dan daerah Besut dapat melihat sesuatu yang tidak kena, betapa pengurusan agensi kerajaan membuat keputusan yang pelik dan melucukan.

Kanopi besar yang terletak ditengah-tengah Bandar Jerteh difahamkan dipanggil sebagai Medan Selera Jerteh.

Menurut sumber Buletin, perancangan awal kanopi besar yang bernilai RM3 juta itu akan dijadikan sebagai kawasan ‘parkir’ pada siang hari dan berfungsi sebagai gerai makan pada sebelah malamnya.

Sebaliknya sejak minggu lalu apabila bulan Ramadhan menjelang tiba, Medan Selera itu bertukar fungsi dan kelihatan agak lucu, apabila dibawah kanopi besar itu disusun pula kanopi-kanopi kecil.

Medan Selera yang dirasmikan oleh Menteri Besar dato’ Ahmad Said 3 Ogos lalu kini umpama khemah pertunjukkan sarkas.

Untuk apa? Sekiranya untuk melindungi dari panas dan hujan, sepatutnya kanopi besar yang kukuh dan canggih bernilai RM3 juta itu sudah memadai.

Dilaporkan, sebanyak 20 buah kanopi yang dipasang untuk dijadikan Bazar Ramadhan akan disewakan dengan kos RM100 sehari untuk sebuah kanopi.

Bermakna pihak penganjur atau kontraktor yang menyediakan kanopi akan mendapat hasil sewa kanopi kecil dibawah kanopi besar sebanyak RM60,000 sebulan.

Ish…ish…ish…senangnya kroni mendapat laba……………

Tiada ulasan: