Khamis, 12 November 2009

Peguam: Wakil BN langgar perlembagaan

Peguam Speaker DUN Kedah, Abd Isa Ismail berhujah bahawa ADUN Kota Siputeh telah melanggar Perkara 51 undang-undang tubuh negeri dengan tidak menghadiri dua persidangan DUN berturut-turut, maka Datuk Abu Hasan Sarif tidak berhak mendakwa beliau masih wakil rakyat BN yang sah.

Sulaiman Abdullah juga berkata Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak boleh memutuskan sebaliknya kerana ia bertindak di luar bidang kuasanya secara tidak sah dan tidak munasabah apabila enggan mengisytiharkan kerusi tersebut kosong.

Beliau menyenaraikan beberapa keputusan suruhanjaya itu yang didakwa tidak rasional:

* SPR bertindak secara tidak sah apabila ia memutuskan tiada kekosongan bagi kerusi tersebut;

* SPR bertindak secara tidak sah menurut undang-undang, tidak munasabah dan sewenang-wenangnya apabila menerima surat cuti Abu Hasan yang telah ditolak oleh Speaker;

* SPR bertindak secara tidak sah apabila memutuskan Speaker harus merujuk perkara tersebut kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan DUN Kedah sebelum menguatkuasakan Perkara 51 perlembagaan negeri.

Speaker Kedah mencabar keputusan SPR awal September lalu yang menyatakan kerusi Kota Siputeh tidak kosong kerana Abu Hasan "tidak menghadiri dua mesyuarat berturut-turut dalam dua penggal yang berbeza, bukan dua mesyuarat dalam satu penggal yang sama", selain memohon mahkamah mengisytiharkan kerusi tersebut kosong.

Tiada ulasan: