Ahad, 21 Mac 2010

Pesakit buah pinggang dirai







Alor Setar,20 Mac :

Sambutan hari buah pinggang sedunia jatuh pada 11 Mac pada setiap tahun.

Sambutan diperingkat KMC telah diadakan semalam dengan meraikan pesakit-pesakit buah pinggang KMC dalam satu majlis malam mesra KMC bersama pesakit buah pinggang.

Tema sambutan hari buah pinggang tahun ini ialah,protect your kidneys - control diabetes.

Hari ini terdapat seramai 20,000 orang pesakit buah pinggang di Malaysia dengan peningkatan seramai 3,500 setiap tahun.

Penambahan sebanyak 5%-7% ini adalah selari dengan peningkatan penyakit kencing manis yang menjadi penyumbang terbesar kepada penyakit buah pinggang iaitu sebanyak 55%.

Hari ini terdapat seramai 1,4 juta orang pesakit kencing manis di Malaysia yang mewakili 14% dari penduduk yang berumur 30 tahun keatas dan angka serta peratusan ini makin meningkat tahun demi tahun.Oleh sebab itu penjagaan yang optimum adalah sangat penting untuk mengelak dari berlakunya komplikasi-komplikasi dari penyakit kencing manis seperti penyakit buah pinggang.

"Pemakanan dan cara hidup yang betul adalah sangat penting untuk mengawal penyakit kencing manis,seterusnya dapat mengawal dari berlakunya komplikasi",tegas Yb Dr Ismail dalam ucapanya.

Hari ini hemodialisis menjadi cara rawatan penyakit buah pinggang yang paling popular selain dari PD,CAPD dan transplantation.

Turut hadir dalam program itu ialah Dato Dr Ismail Yaakob,Pengarah KMC,En Kairun Ahmad,Pengurus Besar KMC,Dr Syed Faisal Taha,Nephrologist KMC dan hampir semua doktor pakar KMC.

Tiada ulasan: