Isnin, 10 November 2008

MB tidak setuju caj bagasi


oleh SinarHarian
PANTAI TENGAH - Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak tidak menyokong caj bagasi yang dikenakan oleh pengusaha feri ke atas penumpang.Katanya, perkara itu tidak diketahui dan akan menunggu laporan penuh daripada Exco berkenaan untuk dibincangkan.
“Kenapa nak bebankan penumpang, kerajaan sudah bagi subsidi. Harga minyak turun, kenapa nak kenakan caj bagasi kalau ada cadangan biarlah beralasan.“Saya tidak akan setuju dengan sebarang cadangan yang membebankan rakyat, tambang dari Langkawi ke Kuala Kedah RM23 dan Langkawi ke Kuala Perlis RM18, kalau caj bagasi dikenakan, macam mana orang nak datang ke Langkawi,” katanya.Beliau berkata, caj itu akan membebankan terutama keluarga yang mempunyai ramai anggota dan penduduk Langkawi yang kerap berulang alik ke Kuala Kedah serta Kuala Perlis.
“Kita tidak mahu sebarang cadangan yang boleh menjejaskan pintu masuk Langkawi kerana ini adalah pulau tumpuan pelancong dan kehadiran pelancong berupaya menjana pendapatan negara dan Kedah khususnya,” katanya.Pada 5 November lalu, akhbar ini melaporkan caj bagasi akan dikenakan sebanyak RM2.50 dan caj bagasi secara timbang bersistem mula diperkenalkan tidak lama lagi oleh syarikat Ferry Line Ventures Sdn. Bhd.

Tiada ulasan: