Rabu, 17 Disember 2008

Jawatankuasa Kawalan Wabak Penyakit Chikungunya peringkat Negeri Kedah dibentuk


Alor Star,18 dec 2008:Satu mesyuarat untuk membentuk Jawatankuasa kawalan penyakit Chikungunya deperingkat negeri telah diadakan.


Selain dari Daerah Kuala Muda dimana penyakit ini bermula,Jawatankuasa yang sama diperingkat daerah akan dibentuk.Di Kuala Muda sendiri Jawatankuasa itu telah dibentuk sejak 12 December lagi.


Kes Chikungunya yang mula dikesan di Sungkap Para,Sungai Lalang,Daerah Kuala Muda pada 12 December 2008 dan sehingga kini sebanyak 38 pesakit telah dimasukan kehospital.Terdapat 8 kes di batu 5 Jeniang ,manakala 1 kes di Yan,1 kes di Kubang Pasu dan 2 kes di Pendang juga telah di kesan,menjadikan kes Chikungunya yang dirawat diseluruh Kedah setakat ini seramai 50 orang semuanya.


Fokus utama jawatankuasa itu ialah untuk mengerakan jentera disemua peringkat,selain memberi kesedaran kepada orangramai,aspek-aspek pencegahan diberi penekanan khusus.


Gotong royong untuk membersih kawasan di kampung-kampung yang terlibat dan yang berisiko tinggi mesti dijalankan.Tempat-tempat dan bekas-bekas kosong yang menjadi takungan air menjadi punca kepada pembiakan nyamuk Aedes mesti dihapuskan selain dari semburan kabus.
Mesyuarat tersebut telah di pengerusikan oleh Yb Dr Ismail Salleh,exco kesihatan Kerajaan Negeri Kedah.

Tiada ulasan: