Sabtu, 13 September 2008

Taman Wira Mergong Dilanda Ribut



Thursday, September 11, 2008

TAMAN WIRA MERGONG DILANDA RIBUT

Oleh: WADIASSOFI JAAFAR
ALOR STAR, 8 September – Penduduk Taman Wira Mergong diuji kesabaransetelah rumah mereka rosak dalam kejadian ribut yang berlaku di sini.
Dalam kejadian kira-kira pukul 11 malam itu, 20 buah rumah mengalamikerosakan apabila bumbung diterbangkan angin kencang.
Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan dan Penerangan, Badan-Badan BukanKerajaan (NGO) dan Pembangunan Insan, YB. Dr. Ismail Salleh berkata,tiada penduduk yang mengalami kecederaan dalam kejadian itu.
"Semua penduduk telah diminta untuk membuat laporan mengenai jumlahkerugian yang ditanggung kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM)Negeri Kedah bagi memudahkan kerja mengagihkan bantuan dijalankan,"jelasnya.
Menurutnya, daripada jumlah 20 buah rumah yang rosak itu, tigadaripadanya mengalami kerosakan teruk.
"Saya berharap JKM dapat menyalurkan bantuan dengan segera bagimeringankan beban yang dihadapi oleh penduduk terbabit," ujarnya.
Seorang penduduk, Ahmad Hassan, 62, berkata, hamper kesemua bumbungrumahnya diterbangkan agin kencang.
Dia yang tinggal selama 20 tahun di taman berkenaan terpaksa tidurdalam keadaan kesejukan di bahagian dapur rumahnya setelah ruang tamudan bilik tidur mereka dibasahi hujan.
"Saya sedang berehat di ruang tamu bersama isteri dan tiba-tibaterdengar bunyi angin yang kuat di luar rumah manakala cucu sayasedang tidur di dalam bilik menangis ketakutan dan kami semua terusberlari keluar dari rumah kerana bimbang berlaku kejadian yang tidakdiingini," ujarnya.
Menurut Ahmad, tidak sampai seminit berada di luar rumah, diaternampak angina yang berpusar-pusar dan menerbangkan bumbungrumahnya.
"Saya hanya mampu berdoa agar seluruh penduduk taman ini selamat danini adalah pengalaman pertama saya menghadapi bencana ribut ini,"katanya.
Seorang lagi penduduk, Rokiah Isa, 60, berkata, dia terpaksa bersahurdengan cahaya lilin setelah bekalan elektrik ke taman itu terputusakibat ribut.
Katanya, bumbung rumahnya juga mengalami kerosakan teruk dan beliauberharap bantuan akan segera diberikan kepada keluarganya terutamadalam bulan Ramadhan ini.
Posted by Warta Darul Aman Daily at 9:44 AM

Tiada ulasan: