Ahad, 2 November 2008

Pendidikan PRA Sekolah Amat Penting

Sunday, November 2, 2008

PENDIDIKAN PRA SEKOLAH AMAT PENTING
Oleh: WADIASSOFI JAAFAR
ALOR STAR: Perkembangan minda kanak-kanak adalah satu perkara yang mustahak dalam mendidik mereka menjadi seorang insan yang berguna kepada agama, bangsa dan negara.
Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan dan Penerangan, Badan-Badan Bukan Kerajaan (NGO) dan Pembangunan Insan, YB. Dr. Ismail Salleh berkata, kanak-kanak sebegini perlu diberi kebebasan untuk bergerak dengan kawalan dari ibu-bapa dan ini membolehkan mereka mengadaptasi keadaan persekitaran mereka.
"Dalam memastikan perkembangan minda mereka dicapai pada peringkat optimum, adalah perlu bagi ibu bapa menghantar mereka ke pra sekolah," jelasnya.
Menurutnya, didikan awal dengan menggunakan kaedah stimulasi dari ibu bapa perlu sesuai dalam dalam mengisi dada kanak-kanak ini dengan pengisaian Islam.
Beliau berkata demikian pada Majlis Penutup Ikhtifal Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) di Sri Mentaloon, di sini.
Ujarnya, jika kita melihat anak-anak kita agak lemah dalam pembelajaran, tidak semestinya mereka menghadapi kegagalan.
Tambahnya, golongan mereka ini boleh mempelajari ilmu kemahiran yang ternyata amat berguna bagi mereka.
Sementara itu, dalam Majlis Ikhtifal Pasti seluruh Malaysia yang berlangsung selama dua hari ini, beberapa pertandingan bagi pelajar diadakan termasuklah pertandingan khutbah, azan, hafazan, bercerita dan bersajak.
Dalam pada itu, pemenang keseluruhan bagi Majlis Ikhtifal PASTI pada tahun ini ialah kontinjen dari Perak manakala kumpulan nasyid dari Negeri Kedah muncul naib juara.
Posted by Warta Darul Aman Daily at 3:44 PM

Tiada ulasan: