Isnin, 24 November 2008

Sunday, November 23, 2008

Niat Jahat Stesyen TV terhadap Kerajaan Negeri Kedah
Oleh: AMELIA HASHIM
ALOR STAR, 20 Oktober: Nampaknya Sistem Telivisyen Malaysia Berhad(TV 3) dalam siaran beritanya mempunyai niat jahat terhadapnegeri-negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat. Media ini seperti ularyang sentiasa menunggu peluang untuk menyebarkan virusnya untukmenimbulkan kemarahan rakyat terhadap kerajaan yang memerintahsekarang.
Di dalam jawapan bertulis muka surat 29 pada Sidang Dewan UndanganNegeri Kedah ke 12 yang dikeluarkan kemarin menyatakan Kerajaan Nngerihanya akan membuka ladang babi moden secara berpusat di Bukit Selambausekiranya tidak mendapat bantahan daripada penduduk tempatan.Sedangkan TV3 dalam Buletin Utamanya melaporkan Kerajaan Kedah akanmengikut jejak Selangor dan Perak mengadakan ladang ternak haiwanberkenaan.
Jawapan yang diputar oleh TV3 ini bagi menjawab soalan Ahli DewanUndangan Negeri (ADUN) Bakar Bata YB Dato' Paduka Ahmad Bashah MdHanipah yang ingin tahu sama ada Kerajaan Negeri mempunyai perancanganuntuk membuka ladang menternak babi secara komersial bagi menampungkeperluan daging haiwan tersebut bagi Kedah dan Pulau Pinang.
Kerajaan Negeri hanya merancang untuk membuka ladang menternak babibersistematik (modern pig farming area) jika tidak ada bantahanpenduduk setempat. di Bukit Selambau yang telah dilulusskan olehkerajaan Barisan Nasional dahulu (Surat UPEN (K) 707 SK.4() bertarikh4 Disember 2007. bertajuk :' Keputusan Majlis Mesyuarat KerajaanNegeri Kedah (MMK) mengenai ladangan masa depan industri ternakankhinzir di Negeri Kedah Darul Aman.
Kawasan seluas 407 ekar di Bukit Selambau hanya menghadkan sebanyak46,000 ekor haiwan berkenaan yang mengsyaratkan kepada syarikatberkenaan secara 'close house system dengan zero discharged.
Untuk jaminan keselamatan pendudduk sekitar, Kerajaan BN pada masa itutelah mewujudkan Enakmen Pengawalan Penternakan Babi Bil 21 Tahun 1991yang telah diluluskan oleh Kerajaan ketika itu pada 11 Ogos 1991 padaMesyuarat Dewan Undangan Negeri..

Tiada ulasan: