Rabu, 31 Mac 2010

ADUN Bakar Bata meracau


Menghidap penyakit kanser pada usia emas amat menyiksakan.Apatah lagi apabila doktor telah meramalkan tarikh kematian dalam tempoh 3-6 bulan.

Kesan kesakitan pada fizikal akibat kanser hanya Allah saja yang maha mengetahui.Sebab itu di saat terminal stage ini doktor akan membekalkan ubat penahan sakit kepada pesakit tersebut.

Tetapi trauma yang lebih hebat sudah tentu tekanan mental akibat kanser.

Kedua-dua tekanan fizikal dan mental yang hebat ini, menyebabkan beberapa Negara Barat membenarkan eutanasi,iaitu membenarkan pesakit tersebut mengambil ubat-ubat tertentu untuk memendekan jangka hayat kehidupan mereka.

Saya bawakan analogi diatas untuk membuat perbandingan dengan politik Umno BeEnd pada hari ini.Umno BeEnd yang sudah berada diusia emas dan sarat dengan penyakit seperti perjuangan perkauman,kronisma,nepotisma,membudayakan rasuah dalam kehidupan,mencabuli undang-undang federalisma negara berada diakhir hayat dalam keadaan kesakitan sebagaimana pesakit kanser tadi.

Kedua-dua analogi diatas juga boleh diterima pakai untuk menggambarkan keadaan semasa politik ADUN Bakar Bata,Md Bashah.

Tekanan yang beliau hadapai amat banyak.Latar belakang beliau yang tidak mempunyai pendidikan yang baik,ditambah dengan tiadanya ciri-ciri kepimpinan dalam diri beliau menyebabkan beliau tidak dilantik untuk mengetuai Umno Kedah.

Penyokong tegar beliau di DUN Bakar Bata termasuk pengundi fixed deposit di Taman Wira Mergong telah beralih angin.Kemenangan tipis beliau dalam PRU 12,disusuli pula dengan kemasukan pemuda-pemuda dan bekas JKKK Taman Wira Mergong kedalam Pas menceritakan kebenaran fakta diatas.

Dalam keadaan politik beliau yang sakit,Md Bashah mula meracau untuk mencari keuntungan politik.Beliau meninggalkan DUNnya merentasi DUN Kota Darul Aman ke Alor Mengkudu untuk menunjukan 'keperihatinan' beliau membela orang susah.

Beliau mengangkut segala jentera media supaya rakyat dapat saksikan 'keperihatinan' beliau membela Puan Rasilawati di Kampung Alor Mengkudu.Mungkin beliau terlupa memberitahu Puan Rasilawati bagaimana untuk berbicara dengan media.

"Apa yang saya nak ialah rumah Keda",tegas Puan Rasilawati dalam TV 1.Mungkin beliau sendiri tidak tahu bahawa pengerusi Keda ialah Md Bashah.

Marah dengan perbuatan Bashah ini,tuan rumah yang disewa oleh Puan Rasilawati telah memberi notis keluar rumah dalam masa 24 jam.

Sekali lagi Md bashah mengankut jentera media untuk memaparkan peristiwa ini yang beliau sendiri anggap peristiwa ini sebagai bersejarah.

Alangkah baiknya kalau Md Bashah menjaga pengundi beliau sendiri dari mengacau ketenteraman orang lain.Kita akan berterima kasih kalau beliau ikhlas sebagai pengerusi Keda untuk menolong rakyat tetapi apa yang beliau pamirkan ialah semata-mata untuk mencari keuntungan politik.

Dan selepas ini apa lagi yang Md Bashah nak meracau?.Kita sama-sama tunggu dan lihat.

Tiada ulasan: